Om du undrar vad du kan tjäna på din onlinekurs behöver du göra en beräkning utifrån antalet potentiella kunder du når och din konverteringsgrad som du ställer emot priset på din onlinekurs.
Beräkna intäkten från onlinekursen
Jag har skapat en kalkylator som gör det enkelt att räkna på lönsamheten i din onlinekurs. Ange antalet leads (“potentiella kunder”), konverteringsgrad (“antalet som köper”) och priset på din onlinekurs.
3 faktorer som styr lönsamheten i din onlinekurs
När du säljer din onlinekurs är det viktigt att tänka på mer än bara priset för att uppnå god lönsamhet. Istället för att fokusera enbart på att sätta ett högt pris, bör du överväga följande 3 faktorer :
- antalet leads
- konverteringsgrad
- kurspris
Antalet leads, eller potentiella kunder, är grundläggande för din försäljning. För att öka antalet leads kan du använda lead magnets, vilket är gratismaterial som du erbjuder i utbyte mot kundens kontaktuppgifter.
Genom att samla e-postadresser kan du sedan kommunicera direkt med potentiella kunder via nyhetsbrev och kampanjer.
Konverteringsgraden, som visar hur stor andel av leads som blir kunder, är också kritisk. En hög konverteringsgrad kan kompensera för ett lägre pris och leda till högre intäkter. Det är viktigt att optimera din säljtunnel för att förbättra konverteringsgraden.
Prissättningen är såklart också viktig att få rätt, men den bör sättas i förhållande till de andra två faktorerna. Ett lägre pris kan vara lönsamt om du har en hög konverteringsgrad och många leads. Det är också möjligt att använda en strategi med flera kurser och upsells för att öka det genomsnittliga ordervärdet.
Smidig och enkel plattform för dig som soloföretagare!
Gratis Workshop
Zenlerguiden
Bygg hemsida, kursplattform, marknadsför och sälj med ett och samma system!
Kom igång och testa Zenler gratis!
(Bonus: Designtutorial, säljtips och gratismallar)