En bra webinar plattform kan hanterar all teknik med registrering, länkar och uppföljning i samma system. Det behöver fungera automatiskt så att du kan fokusera på din presentation under webinaret.
Jag har hållit mer än 300 webinar under de senaste 5 åren och provat många webinarprogram. Här har jag valt ut dem som jag av erfarenhet vet fungerar bra.
Vilken är den bästa webinar plattformen 2024?
Det är såklart subjektivt vad som är den “bästa” webinar plattformen, men baserat på min erfarenhet från tester av 10 olika webinarprogram är att följande alternativ är de bästa på marknaden just nu 2024.
WebinarKit
Med WebinarKit har du en komplett lösning för inspelade webinar och passar när du vill ha ett mer producerat webinar förinspelat. Du kan också hålla live webinar med WebinarKit, men det är en extratjänst som man får betala månadsvis för i så fall
Jag använder främst WebinarKit för inspelade “Evergreen webinar” och integrerar det med MailerLite och Zenlerplattformen. Med Lifetime dealen på WebinarKit är det en billig och robust lösning som jag kan rekommendera.
Live funktionerna i WebinarKit fungerar också bra så vill du ha en allt-i-ett-lösning för dina webinar är WebinarKit den bästa webinarplattformen enligt mig.
En billig lösning för evergreen webinar där man kan köpa till “live webinar” funktionerna när man behöver dem, månadsvis.
Länk: Gå till WebinarKit
Webinar Ninja
Ska du hålla livewebinar är Webinar Ninja ett mycket bra alternativ. De har även funktioner för inspelade webinar, men om det är ditt huvudfokus är det bättre att du satsar på WebinarKit eftersom det blir billigare.
Webinar Ninja är en robust webinarplattform och du håller dina webinar direkt i webbläsaren och behöver ingen extra programvara.
Utseendet på registreringssidor och webinarrummet är modernt och som man kan förvänta sig. Prissättningen utgår från antalet medverkande på dina webinar och börjar på 300kr/mån för 50 deltagare.
Behöver du ett större “webinarrum” med 500-1000 platser ökar kostnaden till 2500-3000kr.
Den stora fördelen med Webinar Ninja är att du kan köpa det månadsvis!
Ska du ha webinar med många deltagare under en månad behöver du endast betala för just den månaden. Det är lite unikt eftersom de flesta webinarprogrammen kräver att man betalar för ett helt år direkt.
Det gör Webinar Ninja till ett flexibelt alternativ när du behöver skala upp antalet platser på dina live webinar tillfälligt. Jag har goda erfarenheter av Webinar Ninja och har använt det på ett 30-tal webinar under de senaste åren.
Länk: Prova Webinar Ninja gratis i 14 dagar
Webinar Jam
Det här är min personliga favorit när jag håller i live webinar. WebinarJam har varit en stor spelare inom webinar under de senaste 10 åren och jag har själv använt det på över 200 live webinar under de senaste åren.
Webinar Jam har alla basfunktioner man förväntar sig men även mer avancerade funktioner som “countdown timer” “limited spots available” m.m. som hjälper till att driva försäljning under live webinaret.
Till skillnad mot Webinar Ninja så erbjuder inte WebinarJam något månadsalternativ utan man betalar vanligtvis för ett helt år direkt.
Men jag har kontaktat WebinarJam och bett om en specialdeal, så att du ska kunna testköra programmet innan du köper årslicensen.
Ska du hålla många live webinar är WebinarJam det bästa webinarverktyget enligt mig.
Länk: Prova WebinarJam i 14 dagar för $1
Zoom Webinar
Det är med en liten reservation som jag valt att lägga med Zoom Webinar på den här listan. Det fungerar bra men saknar mycket av automatiken man vill ha när man bjuder in till webinar och även när man senare ska följa upp efter webinaret.
En stor fördel med Zoom Webinar är däremot att det påminner mycket om vanliga Zoom Meetings. De flesta har varit med i ett Zoom-möte tidigare vilket gör att man känner igen sig eftersom Zoom Webinars bygger på samma plattform.
Tips: Använder du Zenlers kursplattform har du redan Zoom inbyggt på ditt konto.
Nackdelarna med Zoom handlar mer om att du inte kan anpassa utseendet på registreringssidorna eller sätta upp en ordentlig e-postuppföljning efter webinaret.
Eftersom den största delen av försäljningen oftast sker via e-postuppföljningen är det såklart en stor brist.
Ytterligare en nackdel som jag har upptäckt är att man inte kan styra upplevelsen i rummet fullt ut med Zoom Webinar. Det beror på att varje deltagare själv kan anpassa sin vy.
Om du håller en presentation vill du såklart att alla medverkande ska fokusera på samma sak under webinaret och det blir svårare när man använder Zoom för webinar.
Slutligen har jag också märkt att många kommuner och företag inte tillåter att man laddar ner Zoom appen till sin dator, vilket skapar problem för medverkande som vill ansluta därifrån.
Det går visserligen att ansluta via webbläsaren, men Zoom är byggt för att användas via Zoom-appen och det blir helt enkelt inte lika smidigt som när man använder t ex WebinarKit (inspelade webinar) eller Webinar Ninja (live webinar).
Kostnaden för Zoom Webinars är också lite luddig vid första anblick. Du behöver ha en Zoom One licens för att få köpa till Zoom Webinars.
Det innebär att du först behöver betala 1500kr/året för att kunna uppgradera till Zoom Webinars vilket kostar ytterligare 900kr/månaden.
Länk: Gå till Zoom Webinar
Webinar verktygen har flera fördelar
Det finns många vinster med att hålla webinar online istället för att använda mer traditionella metoder för att t ex hålla föredrag, workshops, produktdemonstrationer och även för utbildldning och införsäljning av din onlinekurs eller andra tjänster.
- Deltagarna slipper kostnader för resor och sparar tid
- Du kan nå hela landet (eller världen) och blir inte begränsad inom ett geografiskt område
- Du får en större genomslagskraft när du når fler personer i din målgrupp vilket ger större resultat
Så använder du webinar verktyget
Du kan se webinar verktyget som ett digitalt rum där du står längst fram och deltagarna sitter med som åhörare. Precis som under en föreläsning kan du visa PowerPoints och även interagera med åhörarna. Skillnaden är att allt sker online.
Deltagarna kan använda en inbyggd chattfunktion för att ställa frågor eller kommentera på det som händer under webinaret. Du kan svara på frågor LIVE och även lägga upp dem synliga direkt på skärmen, så att alla deltagare kan hänga med på vilken fråga du besvarar.
Du kan också dela PDF:er och andra filer med de flesta och bästa webinarprogrammen, vilket gör hela upplevelsen mer interaktiv.
Alla moderna webbinar verktyg har också funktioner för att visa erbjudanden och köpknappar direkt i webinar rummet.
Fördelar med Hybrid webinar
Använder du Webinar Ninja eller WebinarJam kan du dessutom kombinera live med inspelad video i ett sk “hybrid webinar”. Det är en bra lösning när du vill vara säker på att din genomgång blir exakt som du tänkt dig.
Jag brukar använda hybrid webinar och starta live för att hälsa alla deltagare välkommen. Därefter går jag över på den inspelade genomgången där jag bearbetat presentationen och min “pitch” så att fler ska nappa på mitt erbjudande.
Mot slutet av webinaret kommer jag tillbaka “live” igen och svarar på frågor om genomgången och erbjudandet. Det ger mig flexibilitet och jag behöver “bara” vara med i början och slutet av webinaret.
Utrustning till webinarstudion
För att hålla ett proffsigt webinar behöver du komplettera din utrustning och webinarverktyg med en mikrofon, en kamera, belysning och en snabb internetuppkoppling.
Dator för webinar
Du kan använda ditt webinarverktyg med på PC och Mac. Det är inget som behöver laddas ner i din dator utan webinarprogrammet används direkt i din webbläsare. (Undantaget är Zoom som har en app.)
Du klarar dig bra med en ”standard dator”, dvs en vanlig bruksdator som du använder på jobbet.
Kravet är att det måste finnas ingångar för USB-A kontakter (även adapter fungerar) så att du kan koppla in mikrofon och kamera till datorn via USB.
Ska du använda en PowerPoint presentation rekommenderar jag att du sparar den som en PDF och laddar upp den i förväg till ditt webinarverktyg. Det minimerar risken för strul och utifrån min erfarenhet fungerar det bäst på det viset.
Webinar kamera
Vill du få en riktigt proffsig bild på ditt webinar kan du använda en extern kamera med hög upplösning. Det går också att använda den inbyggda laptop kameran men det blir aldrig samma höga bildkvalité som med en dedikerad webinar kamera.
Du kan använda en USB-kamera eller ta klivet till en spegellös kamera där bildkvalitén blir riktigt bra.
Jag använder våra studiokameror som är kopplade till datorn via en Cam Link, vilket ger en krispig högupplöst bild både på webinar och livesändningar.
Det är samma utrustning som jag också använder när jag skapar våra utbildningar till Hillman Academy.
Ska du investera i en webinarkamera kan det vara bra att ta med i beräkningen att du kan använda samma kamera till livesändningar, onlinemöten och Youtube om du har en Youtubekanal i företaget.
När du håller webinar blir bilden komprimerad och visas oftast i 720p eller 1080p. Det innebär att kamerabilden “skalas ner” även med kameror som har bättre kvalité.
Resultatet blir däremot betydligt bättre med en systemkamera eller mirrorless kamera jämfört med den inbyggda kameran i din dator.
Webinar mikrofoner med bra ljud
Ljudkvalitén är nästan viktigare än kamerans bild. Hör man inte dig tydligt missar man ditt budskap och det du ska förmedla under webinaret. Det kan direkt påverka effekten av ditt webinar.
Du behöver en mikrofon som passar hur du ska hålla ditt webinar. Sitter du stilla kan du ha en bordsmikrofon, men om du rör dig mycket är det bättre att du använder en myggmikrofon som sitter på dina kläder.
Nyckeln till ett bra webinarljud är att du har närhet i ditt mikrofonljud. Det får du genom att hela tiden positionera dig nära mikrofonen.
Bordsmikrofon för webinar
Blue Yeti
- USB-mikrofon Plug & Play (kom igång direkt)
- Prata en till flera personer (kan ta upp ljudet från alla håll)
- Mute-knapp
- Ingång för hörlurar
- Bordsstativ eller på mikrofonstativ
- Prisklass: ca 1600kr
Myggmikrofon för webinar
Røde Wireless Go
- Trådlöst system
- Inbyggd eller extern mikrofon
- Smidig och kompakt
- Prisklass: ca 2100 kr
Funktioner i webinar verktyget
Det är webinarprogrammet som hjälper dig att automatisera och systematiskt sätta upp hela flödet för ett webinar.
När du håller ett webinar så är det många rörliga delar som ska fungera och förhoppningsvis kommer du att ha många deltagare på ditt webinar och då behöver du ett system som hjälper dig med detta.
De viktigaste funktionerna i webinarprogrammet:
- Skapa registreringssida till webinaret
- Automatiska E-postutskick före och efter webinaret
- Chatt (kommunikation med deltagarna)
- Dela Powerpoint
- Rita på Whiteboard
- Skärmdelning
- Dela filer
- Visa och dela länk till säljsida eller erbjudande
Mer läsning
- Artikel om att hålla webinar