Med ett medlemskap online kan du skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig ökad flexibilitet i ditt företagande. Det är så vi driver Hillman Academy, ett medlemskap för kreatörer och egenföretagare.
Om medlemskap online
När vi startade Hillman Academy 2017 sedan var det ett relativt nytt koncept i Sverige. I alla fall på det sättet som vi jobbar med en kombination av e-learning och vägledning.
Idag börjar allt fler få upp ögonen för konceptet med att driva medlemskap online och det är också en av anledningar till att vi vill dela med oss av våra erfarenheter, så att det blir lättare för dig att utvärdera om det är en modell som passar din verksamhet också.
Först måste vi däremot slå hål på en myt om medlemskap online som man ser lite varstans. Det är inte ovanligt att ”Medlemsmodellen” presenteras som en ”quick-fix” och vägen till ”passiv inkomst”…. Det stämmer inte!
Om du vill bygga en framgångsrik medlemsportal behöver du vara både engagerad i dina medlemmar och framförallt tillgodose deras behov i form av utbildningar och vägledning.
Ett medlemskap bygger på att dina medlemmar betalar återkommande till dig månads-, kvartal- eller årsvis. Det är en typ av prenumeration som behöver ge ett pågående värde.
Bygg ditt medlemskap utifrån din målgrupp
Funderar du på att bygga ett eget medlemskap har du säkert redan en rad idéer på hur du vill att det ska se ut och vad det ska innehålla – bra!
Samtidigt kan det vara en bra idé att involverar målgruppen i tidigt skede, så att du kan möta upp med innehåll som medlemmarna faktiskt efterfrågar.
Vi har alltid haft en nära kontakt med våra medlemmar, både för att hjälpa dem vidare men också för att vi ska kunna fånga upp vad de behöver hjälp med framöver.
På så vis kan vi bygga på medlemskapet med nya delar som matchar exakt det som medlemmarna efterfrågar och behöver.
Märker du att det är samma typ av frågor som kommer upp om och om igen när du pratar med dina medlemmar vet du vad de behöver.
Din uppgift blir att leverera det, så att de kan komma vidare på ett smidigt sätt samtidigt som det blir ett tydligt värde i att vara medlem i din membership online.
Plattformar för att sälja medlemskap online
Att välja medlemsplattform är ett väldigt viktigt beslut. När du har börjat sälja dina abonnemang blir det svårare att byta kurs- och medlemsplattform.
Utifrån min erfarenhet är det en ren mardröm eftersom det kräver mycket manuellt arbete på “backend” för att en sådan migrering mellan olika medlemsplattformar ska fungera.
Bra att veta: Alla moderna kursplattformar erbjuder även funktioner för att sälja medlemskap.
Ett bra och populärt alternativ är Zenler. Här får du en allt-i-ett plattform där du både kan sälja onlinekurser, medlemskap och live-utbildningar. Du kan dessutom ha din hemsida, landningssidor, e-postmarknadsföring och mycket, mycket mer när du använder Zenlers olika funktioner.
Vi har skapat en workshop (Zenlerguiden) där du får en tydlig överblick över Zenler och som dessutom ger dig en kickstart om du vill fortsätta använda plattformen. Du kan starta ett gratiskonto hos Zenler, och testa och se om plattformen kan leverera det du önskar.
Smidig och enkel plattform för dig som soloföretagare!
Gratis Workshop
Zenlerguiden
Bygg hemsida, kursplattform, marknadsför och sälj med ett och samma system!
Kom igång och testa Zenler gratis!
(Bonus: Designtutorial, säljtips och gratismallar)
2 typer av medlemsplattformar
Du kan antingen hyra in dig på en färdig medlemsplattform eller bygga en egen i WordPress. Jag har gjort båda själv flera gånger och utbildar även i detta sedan många år tillbaka.
Här har du en överblick av för- och nackdelarna med en “färdig” respektive “egen” medlemsplattform:
Färdig medlemsplattform
Fördelen med en färdig medlemsplattform är att du bara behöver koncentrera dig på vad du vill fylla ditt medlemskap med. Allt som har tekniken att göra hanterar leverantören.
Nackdelen med en färdigplattform är att det kan finnas begränsningar utifrån vad du vill göra. Du får tillgång till ett färdigt system som är utvecklat för medlemskap online.
Behöver du däremot en väldigt specifik funktion som inte ingår i den tekniska lösningen kan du behöva anlita en utvecklare eller använda en 3:e parts tjänst för det.
Men utifrån min erfarenhet av att vägleda över 470 kreatörer i att sälja sina kurser och medlemskap online är den färdiga lösningen tillräcklig i 99 fall av 100.
Bygga egen medlemsplattform
Fördelen med att sätta upp en egen medlemsplattform är möjligheten att anpassa utseende och funktion efter det man behöver.
När du bygger en egen kursplattform i WordPress har du grunden klar för din medlemsplattform. För att få funktionalitet för återkommande betalningar och abonnemang behöver den kompletteras med ett par ytterligare tillägg.
Nackdelen med en egen kursplattform är att du behöver investera tid för att utveckla plattformen själv eller investera pengar och låta en webbyrå som gör det åt dig.
Det tar betydligt längre tid att lansera ett medlemskap på en egen plattform jämfört med att använda en färdig plattform där du slipper fundera på tekniken.
En avgörande faktor kan vara om du har behov av väldigt specifika funktioner som inte finns på en färdig plattform. I det fallet är den bästa lösningen att du bygger din egen kursplattform med WordPress.
Samma sak gäller när du behöver stor flexibilitet i att anpassa utseende och funktioner över lag.
Kostnader för medlemsplattform
Kostnaderna för att sätta upp en medlemsplattform online varierar stort. Det beror på att de “färdiga” medlemsplattformarna har olika paket som baserar sig på funktionerna som ingår.
Populära “färdiga” alternativ:
- New Zenler: Ett PRO-konto ger dig allt du behöver för ca 6700kr/år (670kr/mån)
- Thinkific: Ett Start-konto ger dig det du behöver för ca 9000kr/år (730kr/mån)
*Thinkific kräver extratjänst för momsberäkningar för ytterligare ca 7000kr/år (500kr/mån) - LearnWorlds: Ett PRO trainer konto ger motsvarande funktioner som ovan för 840kr/mån.
- Kajabi: Med Basic-kontot är du begränsad till 3 produkter för 18 000kr/år (1500kr/mån)
Läs även: Välja kursplattform för onlinekursen för att mer ingående information om plattformarna för att sälja onlinekurser och medlemskap på nätet.
Populära “färdiga” alternativ:
Ska du bygga en egen kurs- och medlemsplattform rekommenderar jag att du använder WordPress eftersom det ger dig full kontroll över allt.
Jag har utvecklat många hemsidor och kursplattformar under mina 25 år inom webbutveckling och vi erbjuder även en onlinekurs i att bygga kursplattform inne på Hillman Academy.
Driftkostnaden för en egen medlemsplattform blir ca 10-11 000kr per år. Det baserar sig på avgifter för webbhotell, licenskostnader för plugins och designtema som du behöver.
Det inkluderar inte eventuellt arvode till en webbyrå som bygger upp plattformen åt dig. Den investeringen kan vara allt från 40 000kr upp till 100 000-tals kronor beroende på byrå och önskemål.
Sammanfattning
Din medlemsplattform behöver fungera felfritt för det du behöver. Därför behöver du välja plattform med omsorg eftersom det blir både krångligt och dyrt att byta när du startat upp och har abonnemang med betalande kunder.
Medlemsmodellen ger dig stor flexibilitet men du bör se på den mer som ett maraton än ett sprintlopp. Det tar tid att bygga upp och underhålla. Samtidigt kan du skapa en förutsägbar intäkt i bolaget som fortsätter att öka från månad till månad om du gör det på rätt sätt.