Starta Podcast 2022

Artikeln innehåller sponsrade länkar

Vad kul att du vill starta podcast! Vi har poddat sedan 2015 och jobbat med media- och ljudproduktion under de senaste 25 åren och vet hur roligt och kreativt det är att podda.

I den här poddguiden har vi samlat det du behöver veta om podcasting för att starta din podd.

Välja kursplattform till onlinekursen

Podcast guide: Starta en Podd

Fördelen med en podcast är att du bestämmer helt själv över innehållet och kan prata om i stort sett vad som helst i podden. Som företagare kan du bygga ditt varumärke, intervjua intressanta personer inom ditt område och positionera dig som expert.

Hur startar man en podd? Du behöver: 

  1. Namnge din podcast
  2. Musik och jingel till podden
  3. Omslag till podcasten
  4. Utrustning för podcasting
  5. Inspelningsprogram för podcast
  6. Publicera och ladda upp din podcast
  7. Marknadsför podden till din målgrupp

Den här podcastguiden visar vad du behöver göra för en smidig start av din egen podd.

Checklista: Starta Podcast

Namnge din podcast

Namnet på podden är vad du kommer använda när du marknadsför din podcast. Därför kan det vara bra att tänka till både en och två gånger, så att poddnamnet speglar ditt varumärke på ett bra sätt.

Som exempel heter vår podcast Hillman Podden, vilket är kopplat till varumärket här på Hillman Academy.

Omslag Podcast: Hillman Podden

Samtidigt finns det poddar med lite udda och oväntade namn som kan vara lätta att komma ihåg, men de är oftast i underhållningssyfte. Är det en podcast för ditt företag, förening eller organisation vill du kanske se till att det speglar din varumärke i övrigt ändå.

Bonustips: Använder du ett dedikerat domännamn till din podcast kan du använda det för att styra över lyssnare till din hemsida, ditt erbjudande, din lead magnet osv på ett enkelt sätt.

Som exempel så använder vi HillmanPodden.se när vi hänvisar till olika artiklar och utbildningar på vår hemsida.

Så låt säga att jag vill hänvisa till vår New Zenler kurs i podden. Då blir det svårt att använda hela länken på Hillman Academys hemsida som leder till kursen.

Direktlänken är https://hillmanacademy.se/kurser/new-zenler-kurs-svenska/ men det finns ingen som skulle komma ihåg den om vi rabblade upp den i podden.

En enklare länk som styr vidare till samma sida fungerar däremot mycket bättre. Med en dedikerad URL för podden kan vi säga ”gå över till hillmanpodden.se/zenlerkurs i din webbläsare” och då hamnar lyssnarna rätt. Betydligt enklare, eller hur?

Jingel, musik och ljudeffekter för podcast

Många poddar använder en musikjingel i början för att rama in podden på ett snyggt sätt. Du kan använda musik och en vocieover (”pratröst”) precis som du hör i radioprogram och ser på TV.

Det ger din podcast ett mer proffsigt intryck samtidigt som du kan använda den för att skapa en ”ljudlogga”, en identitet som man förknippar med dig och ditt varumärke.

När du väljer musik till podden är det bra att veta att du inte kan ta vilken låt som helst eftersom man behöver ha rättigheterna för att få använda musiken.

Väljer du att använda en hitlåt eller annan populär musik just nu får du räkna med en ganska saftig licenskostnad som du får teckna med Stim som hanterar den typen av licenser.

Ett betydligt billigare alternativ är att välja annan musik och jinglar som du får använda fritt i din podcast istället. Det kostar i regel inte mer än några hundralappar att köpa och kommer då med licensen du behöver för att inte bryta mot upphovsrättslagen.

Bonustips: Om du köper musik och jinglar hos Audio Jungle eller Audiio får du med licensen du behöver för att använda musiken i podcasten.

Omslag till podcasten

Podcastomslaget visas i podcastspelaren, på Apple TV och olika samlingssidor för poddar. Omslaget behöver hålla vissa mått för att bli godkänd när du publicerar din podcast.

Det ska vara kvadratiskt och ha minimått 1400×1400 pixlar men det går fint att använda större dimensioner upp till 3000×3000 pixlar. 

Bonustips: Med Canva kan du skapa ditt omslag till podden snabbt med hjälp av färdiga mallar.

Din podcast behöver ett omslag, men det går även att använda unika omslag för varje avsnitt om du vill. Det är t ex användbart om du har en intervjupodd och vill visa gästernas namn och bild på omslagen.

Checklista: Starta Podcast

Utrustning för Podcasting

Mikrofon, ljudkort och inspelningsprogram är de tre viktigaste delarna i utrustningen du behöver för att starta en podcast.

Podcast mickar

När du väljer poddmickar behöver du ta hänsyn till:

  • Antal mikrofoner: Det här hänger ihop med hur många ni är som ska prata i podden. Varje person bör ha en egen mikrofon, så att du enkelt kan mixa nivåer i efterhand för att få jämna röstnivåer.
  • Hur podden ska spelas in: Det är olika förutsättningar om du använder en PC, en Mac eller en helt fristående podcastinspelare
  • Stationär eller mobil inspelning: Kommer du ha en fast plats för inspelningen av podden eller ska du plocka med dig poddmickarna för att spela in mobilt så behöver du anpassa dina val efter det.
  • Din budget för podcastutrustning: Mikrofoner finns i alla prisklasser och generellt får man kvalitén man betalar för. Samtidigt finns det alternativ som ger bra ljudkvalité utan att spräcka budgeten. Du behöver tänka igenom vad du behöver just nu (och eventuellt i framtiden), så att du köper rätt utrustning som även kommer fungera bra i framtiden.

USB-mikrofon för podcasting

Med en USB-mikrofon som kopplas direkt i datorn har du en smidig plug-and-play lösning som är både lättanvänd relativt billig samtidigt som den ger bra inspelningskvalité och podcast audio.

Om du ska spela in podcasten själv (en solo show) och vill ha smidig och portabel podcastmikrofon är USB-mikrofonen ett mycket bra alternativ.

Bonustips: Med Mac-dator går det att använda flera USB-mickar samtidigt så länge mickarna är kompatibla för det.  Med PC-dator kan man endast använda en USB-mikrofon. För att hålla din utrustning flexibel och användbar oavsett dator kan det ofta vara smartare att satsa på ett ljudkort och XLR-mickarna istället.

XLR-mikrofon & ljudkort för podcasting

Är ni flera som ska prata i podcasten bör ni ha varsin mikrofon alla röster har sina egna karaktärsdrag och styrka. Du behöver därför ha möjlighet att mixa ljudnivåerna på varje enskild röst i efterhand när du klipper podden för att få ett professionellt resultat och bra ljudkvalité.

Så för en podcast med 2-4 deltagare är det oftast bättre att satsa på XLR-mikrofoner och ett ljudkort redan från start. XLR-kontakter är det du kan se på PA-anläggningar och inspelningsutrustning i studior. De är också bra för att vässa din podcast audio.

Med XLR-mickar behöver du använda ett ljudkort för att omvandla ljudet till digitala signaler som din dator kan ta emot via USB-ingången. Du kan använda ljudkort till både Mac och PC datorer.

Focusrite Scarlett Solo

Ett ljudkort för podcasting som passar till XLR-mikrofoner som Shure SM7B eller Shure MV7X. Ca 2000kr. 

Cloudfilter CL-1

En nivåförstärkare till Shure SM7B som passar med Focusrite ljudkorten. Ca 1800kr.

Exempel på mikrofoner för podcast

  • Blue Yeti – En USB-mikrofon som är plug-and-play
  • Nikabe M3 – En budget USB-mikrofon som är plug-and-play
  • Shure SM7B – En XLR-mikrofon som ger dig mer ”Radioljud”. Kräver extrautrustning
  • Shure MV7X – podcastmikrofon med XLR-kontakt. Kräver extrautrustning
  • Rode NT – En USB-mikrofon som är plug-and-play

Blue Yeti USB Blackout

USB-mikrofon som du kopplar direkt i datorn. Allsidig för podcasting, videoproduktion, livesändningar och onlinemöten.  Ca 1100kr. Finns bl a hos Dustin – [länk]

Podcast mikrofon Blue Yeti USB-kontakt

Nikabe M-3 USB-mikrofon

En USB-mikrofon som du kopplar direkt i datorn. Kompakt med ett enkelt bordsstativ. Budgetmikrofon med okej ljud. Ca pris 600kr. Finns bl a hos Kjell – [länk]

Nikabe USB-mikrofon video och podcasting

Shure SM7B

En XLR-mikrofon för podcasting som ger ”radiokvalité” på din podcastinspelning. Används ihop med ljudkort och nivåförstärkare eller fristående inspelningsenhet som Röde ProCaster. Ca pris 3800kr. Finns bl a hos Dustin – [länk]

Podcastmikrofon Shure SM7B för radiokvalité på ljudet

Shure MV7

En mikrofon med både XLR- och USB-kontakt som är speciellt byggd för live streaming, podcasting och videoproduktion. Plug and play via USB i datorn eller genom ljudkort via XLR-kontakten. Ca pris 2500kr. Finns bl a hos Dustin – [länk]

Podcastmikrofon Shure SM7B för radiokvalité på ljudet

Hur redigerar och klipper man en podd?

 

Först behöver du ett inspelningsprogram där du kan spela in med 1-4 mickar inkopplade (beroende på hur många ni är i podden).

Inspelningsprogrammet har sedan funktioner för att klippa i podden men även för att förbättra ljudet med hjälp av effekter som kompressor och noise reduction, så att du kan få ett mer ”radioljud” på din podd.

Grundprincipen för att klippa podd är densamma oavsett vilket program du använder.

När du spelar in får du varje mikrofon på ett eget ljudspår, en kanal. Dina kanaler visas lodrätt.

Upptill i programmet visas tidslinjen vågrätt. Där kan du följa inspelningen för att klippa i ljudspåren och justera klippen som du vill.

Filformat på ljudinspelning har några standardformat. Om du spelar in i AAC- eller Wav-format får du bästa möjliga kvalité på din inspelning. De är okomprimerade filformat.

När du sparar ut din färdiga podcast behöver du däremot en ljudfil i rätt format för uppladdning och publicering av podden. Väljer du MP3-format när du exporterar podden kommer det fungera bra hos ljudfilshotellet.

Checklista: Starta Podcast

Inspelningsprogram för podcast

Det finns många program och appar som fungerar bra för podcastinspelning direkt i din dator eller läsplatta. Bland de mest populära är Garageband (Mac & iOS) och Audacity (PC & Mac).

Spela in podcast på dator

En fördel med att spela in direkt i datorn är att du har en större skärm där du kan övervaka inspelningen. Det underlättar också när du ska klippa inspelningen, lägga till musik och publicera den färdiga podden.

Personligen föredrar jag Garageband men jag vet att en del också använder Camtasia (PC & Mac) eftersom det programmet klarar både video- och ljudproduktion på ett bra sätt.

Spela in podden på en läsplatta

Vill du använda en läsplatta för att spela in din podcast så går det också i många fall. Du behöver en app som klarar inspelning av 1-4 mikrofoner samtidigt (beroende på hur många ni är i podden) samt en adapter för att kunna få in signalen från din USB-mikrofon eller ljudkortet som du använder.

En fördel med att använda en läsplatta är att det blir mindre utrustning att flytta runt på. Däremot finns det flera nackdelar som kommer med en mindre skärm, batteritider och möjligheten att publicera podden vilket blir lite mer omständigt via än läsplatta jämfört med via en dator.

Spela in med en fristående podcastinspelare

Det finns enheter för podcastinspelning som fungerar både fristående och som ljudkort ihop med din dator. Fördelen med en fristående podcasinspelare som RødeCaster PRO är att den fungerar som en ministudio med effekter, förstärkare och möjlighet att spela upp jinglar och ljudeffekter.

Med RødeCaster PRO väljer du om du vill spela in på minneskort direkt i enheten eller om du vill använda den som ett ljudkort och koppla ihop den med datorn via USB-kontakten.

Man kan se RødeCaster PRO som en portabel podcaststudio som du kan använda både på kontoret och mobilt. Den har uttag för 4st XLR-mikrofoner och ingångar för mobiltelefon och bluetooth som du t ex kan använda vid telefonintervjuer.

RødeCaster PRO är en av våra favoriter som vi använder varje dag i vårt eget företagande online för att producera podcasts, inspelning av onlinekurser, livestreaming osv.

Populära program för podcastinspelning

  • Audacity – Fungerar både på PC och Mac
  • Garageband – Finns i alla Mac-datorer och går även att köpa till iPad för inspelning via läsplattan
  • Adobe Audition – Ett program i Adobe Suite för PC och Mac.

Podcasten på Spotify

Under de senaste åren har Spotify storsatsat på poddar och man kan se att de tagit en stor del av poddmarknaden från bl a Apple och Google. Har du en podcast eller om du ska starta en podd så kan du få den publicerad till Spotify med ett par knapptryck via en tjänst där du även laddar upp dina ljudfiler.

Om du läser stycket ovanför kan du se hur du publicerar din podd med hjälp av ljudfilshotellet. Det behövs för att få tillgång till Spotify podcast funktionerna och det är samma med Apple och Google Podcasts samt övriga poddappar. Allt går via ljudfilshotellet.

När du loggat in sätter du upp kopplingen till Spotify så att alla framtida poddavsnitt publiceras automatiskt till sektionen för poddar på Spotify när du släpper ett nytt avsnitt.

Hur spelar man in en podd på distans?

Det finns flera olika tjänster för att spela in podcast på distans där du kan välja mellan att spela in både ljud och video i hög upplösning eller enbart ljudet.

Alla deltagare spelas in på separata ljudspår så att du kan redigera och justera ljudvolymer individuellt i efterhand när du klipper podden. 

Populära tjänster för poddinspelning på distans:

  • Riverside.fm – Troligen den bästa lösningarna för Remote Podcast Recording. Enkel lösning för att få HD video och högupplöst ljudinspelning på dina intervjuer och distanspoddar.
  • Restream.io – En lösning för livestreaming som även lagt till funktioner för att spela in podcast via internet. Möjligt att vara upp till 10 personer samtidigt där du får separata ljudspår för varje medverkande som du också kan mixa i efterhand. 
  • Ecamm Live – Ett program för livestreaming och inspelning till Mac med en ”intervjufunktion” där du kan spela in varje deltagare på separata ljudspår direkt i din dator. Det här är samma program som. visjälva använder för livestreaming. Du kan ha med 1-3 gäster utöver dig själv.
  • Zoom Meetings – Ett budgetalternativ som du säkert redan känner till. Zoom-möten är de flesta vana vid. I Zoom meetings finns det en inbyggd funktion för att spela in varje deltagares ljud i ett separat ljudspår. Till skillnad från Riverside får man endast ut komprimerade ljudfiler i Zoom, vilket innebär att ljudkvalitén inte är tipptopp, men har du redan ett Zoom PRO konto kan det vara ett alternativ. Samtidigt är prisskillnaden mellan Zoom och Riverside knappt 100kr för en månad så vill du ha bästa ljudkvalité är det bättre att du satsar på Riverside när du ska podda på distans istället.

Publicera Podcast 

Du behöver använda en tjänst för att lägga ut podcasten på Spotify, Apple podcasts, Acast och alla andra podcastappar. Vi använder Podbean för vår egen podcast.

Med Podbean är det enkelt att ladda upp och publicera dina podcastavsnitt till alla poddappar och stora distributörer som Apple podcasts, Google Podcasts, Spotify, Acast m.fl.

Podbean är ett sk ljudfilshotell där du laddar upp dina färdiga podacstavsnitt. Det behöver du göra eftersom Spotify och de andra podcast plattformarna inte vill ha dina ljudfiler utan enbart en sökväg (feed) till platsen där de finns, så att man kan lyssna på din podcast.

Podbean har en gratisnivå som du kan börja med, men betalnivån (ca 90kr/mån) är också överkomlig och då kan du publicera obegränsat med ljudfiler och podcastavsnitt varje månad. Men det går att göra en podcast helt gratis med gratisnivån också om du vill börja så.

Anledningen till att vi fastnade för Podbean hänger dels ihop med att det är enkelt att använda men även priset som är betydligt lägre än hos många andra alternativ som t ex Libsyn och Acast.

Checklista: Starta Podcast

Marknadsför din podcast

När podden är inspelad behöver du marknadsföra podden för att få fler som lyssnar. Idag finns det många poddar att välja på så vill du öka lyssningarna på din podd behöver du promota den aktivt.

Här är några marknadsföringstips för podden:

  • Få lyssnare att prenumerera på podden: Om du använder en tydlig CTA (Call-to-Action) i din podd för att man ska prenumerera på podden kommer varje prenumerant se dina nya avsnitt i sin podcastspelare automatiskt. Det ger dig möjlighet att få fler lyssningar direkt från dina podcast prenumeranter.
  • Använd ditt nyhetsbrev: Maila ut till din e-postlista varje gång du släpper ett nytt avsnitt för att få de som redan följer dig att lyssna.
  • Dela i sociala medier: Använd dina sociala media kanaler för att sprida din podcast. Lägger du dessutom en liten annonsbudget på ditt inlägg på Facebook, Instagram, LinkedIn osv. kan du nå betydligt fler och samtidigt utöka din målgrupp.
  • Ladda upp podden till Youtube: Ladda upp dina podcasts som videor till Youtube för att få mer exponering på både Google och Youtube (ägs av Google). Det här kan ske automatiskt via Podbean, även om du enbart spelat in en ljudpodd, vilket ökar möjligheterna att nå nya öron och du kan få ut lite mer av podden.

Vanliga frågor om podcasting

Här har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna om att starta podd samt fler podcast tips som kompletterar poddguiden ovanför.

Vad kostar det att producera en podcast?

Om du sköter inspelning, klippning och publicering själv har du enbart kostnaden för ljudfilshotellet (ca 90kr/mån) samt inköp av poddutrustning.

Vill du istället anlita ett produktionsbolag som producerar podcasten behöver du en betydligt större budget. Det finns poddbolag som kan hantera allt från inspelning, klippning och publicering, så att du enbart behöver koncentrera dig på innehållet. En fördel om du har en större podcastbudget och vill slippa de momenten själv.

Exakt vad det kostar att få färdiga och publicerade podcastavsnitt beror på faktorer som:

  •  Antal avsnitt: Väljer du att köpa fler podcastavsnitt samtidigt erbjuder många paketpris
  • Längden på avsnitten: Det tar mer tid när det är längre avsnitt vilket speglar sig i priset
  • Antalet deltagare i podden: Är det flera som medverkar i podcasten innebär det flera ljudspår som ska bearbetas, vilket också påverkar priset och tiden det tar att färdigställa

Du bör räkna med en budget från 3-4000kr och uppåt 15-20 000kr per podcastavsnitt när du beställer flera avsnitt på samma gång. Kostnaden hänger bl a ihop med faktorerna du ser i punktlistan ovanför, men det kan också vara andra saker som spelar in.

Hur tjänar man pengar på en podcast?

Det finns flera sätt att tjäna pengar på en podcast. Tittar vi bland svenska poddare så är det några som tjänar mycket pengar på det, men det finns även mindre poddar som gör bra affärer genom sin podcast på mindre kända sätt som du kan läsa om här också.

Hur tjänar poddare pengar?

De vanligaste intäktsmodellerna för en podcast kommer genom reklam och sponsring, men det flera sätt att tjäna pengar på podcasten.

Som exempel så finns det system för att spela upp mer ”generella annonser”. De ger i regel mindre intäkter jämfört med att ha ett betalt samarbete eller ett företag som sponsrar din podcast.

Det behöver framgå tydligt att det är ett betalt samarbete eller sponsring i avsnittet och det är därför du ofta hör poddare säga ”Det här avsnittet sponsras av företaget X”.

Om en podcast är sponsrad innebär det ofta att poddaren är mer delaktig i ”reklamdelen” av podden också. Poddaren kan t ex beskriva hur upplevelsen av att handla hos företaget X har varit och samtidigt lämna ut en rabattkod som lyssnarna kan använda.

Rabattkoden har både syftet att ge dig som lyssnar en bra deal, men det är också ett verktyg för att mäta hur effektivt ett samarbete är mellan poddaren och det sponsrade företaget.

Det innebär också att om du vill söka sponsorer till din egen podcast så behöver du ha relativt många lyssnare för att det ska motivera en hög ersättning för att få exponeras i din podcast. Så när du får frågan om vad det kostar att sponsra podden behöver du kunna visa siffror på antal nedladdningar och lyssningar för att motivera ersättningen. Den statistiken får man via ljudfilshotellet.

En del poddare använder också Patreon för att låta sina följare vara med och bidra ekonomiskt till podden varje månad. Det kan vara ett sätt att öka intäkterna från podden, men utifrån den Svenska marknaden är det relativt ovanligt att man har Patreons kopplade till en podcast.

Skulle du vilja be dina lyssnare att ”bjuda dig på en kopp kaffe” genom att skänka en slant kan även Swish och PayPals ”Donate”-knapp vara alternativ.

Hur tjänar företagare pengar på en podcast?

Driver du en podcast i ditt företag eller organisation kanske inte sponsring eller reklam för blöjor passar speciellt bra. Men det finns andra vinster med att driva podden och du kan fortfarande tjäna pengar på att ha din podcast.

Som företagare blir podden en förlängning av ditt varumärke och den kan positionera dig som expert inom ditt område. När dina lyssnare är redo att investera i det du erbjuder kommer du vara ”top of mind” och lyssnarna, som redan har lärt känna dig genom podden, kommer vända sig till dig för att få hjälp.

Din podcast kan också fungera som en lead magnet när du hänvisar vidare till din webbplats för mer information och ytterligare resurser. Den här metoden använder vi själva med goda resultat och kan vara ett effektivt sätt att driva försäljning via din podcast även om köpet i sig sker på din webbplats.

 

Så kan man tjäna pengar på en podd? Om du använder dig av podden för att bygga ditt eget varumärke och plattform där du når ut till din målgrupp så kan du definitivt göra det.

Kan man se hur många som lyssnar på en podd?

Om du driver podcasten själv kan du logga in på ditt ljudfilshotell och titta på statistiken.

Är du lyssnare och vill veta hur många lyssnare en specifik podcast har är det däremot svårare. Det finns inget verktyg som kan visa det utan informationen finns enbart på ljudfilshotellet.

Däremot händer det att poddaren inte har stängt av den publika informationen kring antal lyssningar och då kan du se det (per avsnitt) direkt på podcastsidan hos ljudfilshotellet. Det hänger ytterst på om kontot där är inställt på att visa eller gömma den informationen.

Kan vem som helst starta en podd?

Det finns inga krav på förkunskaper utan vem som helst kan starta en podd. Du behöver en mikrofon, ett inspelningsprogram och ett ljudfilshotell för att få ut din podcast på Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts och andra podcast appar. Läs mer i guiden ovanför kring hur man gör en egen podcast. 

Vilka hörlurar passar podcastinspelning?

Det behövs egentligen inga speciella hörlurar för inspelning av podcast. Däremot är det en bra idé att välja ett par som inte ”läcker ljud”. Dvs om du spelar in en intervju via nätet till din podcast vill du se till att både du och den du intervjuar har hörlurar som inte släpper igenom ljudet från den andra personen.

Dina hörlurar behöver ”hålla tätt” så att du får separerade ljudfiler som du kan redigera och förbättra ljudbilden på när du redigerar din poddinspelning.

En enkel lösning är att använda AirPods, men oftast är det bättre att att satsa på en hörlur med sladd så att du inte hamnar i en situation där batterierna i dina hörlurar tar slut mitt under en inspelning.

Vad kan man prata om i en podcast?

Poddens innehåll bestämmer du helt fritt över, vilket också gör det till ett väldigt kreativt medium som du kan använda i affärssyften eller som en kreativ kanal där du kan nå ut med dina tankar och idéer.

Välj tema för podden

Även om du kan prata om vad du vill kan det vara bra att sätta ett tema för podden, så att det blir lättare för både dig och dina lyssnare att veta vad man kan förvänta sig av kommande podcastavsnitt.

Temat på podden kan hänga lite på om du ska ha en

  • Solopodd där du pratar själv
  • Duopodd där ni är två som delar på programledarrollen
  • Intervjupodd där du intervjuar andra personer inom ditt område

Du kan såklart mixa mellan olika poddformat också, men det är vanligt att man har ett huvudtema för podden där man sedan pratar om olika saker som berör det huvudtemat i olika poddavsnitt.

Nischa din podcast

Om du försöker vara allt för alla kommer din podcast inte nå fram. Det är bättre att du nischar din podcast, så att du vänder direkt till din målgrupp. Då kommer du få fler återkommande lyssnare som i sin tur kan hjälpa dig nå ut med din podcast i större utstreckning också.

Använder du podcasten i marknadsföringssyfte skulle du kunna diskutera vanliga frågor och funderingar som din målgrupp och kunder brukar ha. Det kan hjälpa till att räta ut frågetecken och få fler potentiella kunder att ta klivet och köpa av dig.

Använder du podcasten som en kreativ kanal för att uttrycka dig, utan något kommersiellt syfte, är din podcast som ett tomt blad som du kan fylla med vad du vill.

Hur lång ska en podcast vara?

Det här är ytterst individuellt och längden på podden beror på flera faktorer, men en bra utgångspunkt är att du tänker på dina lyssnare.

  • Hur mycket tid har de för att lyssna på din podd?
  • Passar det bättre att dela av innehållet i flera kortare avsnitt istället för ett 2 timmar långt avsnitt?
  • Hur ofta ska du släppa nya avsnitt? 

För dig som poddare kan det vara taktiskt att skapa fler kortare avsnitt (15-30 min) för att kunna publicera fler avsnitt och öka antalet lyssningar totalt för din podcast. Samtidigt är inte ovanligt med avsnitt på uppåt en timme, men det hänger som sagt på dina poddlyssnare. Vilket format vill de ha? 

När du skapat 10-15 podavsnitt och börjar få lyssnare kan du fråga dem och anpassa formatet därefter.

 

 

Om Greger Hillman

Driver Hillman Podden sedan 2015 som med drygt 200 avsnitt är en populär podcast för Sveriges företagare som vill jobba smart digitalt.

Greger är en rutinerad e-learning pedagog och utbildar 100-tals företagare varje vecka genom onlinekurserna inne på Hillman Academy.

En av de mest populära inläggen i hans egen blogg handlar om att starta podcast och den här artikeln är en uppdaterad version för 2022 av den.

Vill du lära dig starta och driva en podcast är du varmt välkommen att gå onlinekursen Starta Podcast inne på utbildningsportalen.

 

INSPIRATION OCH INFORMATION

Fler artiklar och podcastavsnitt

Skapa och sälja medlemskap online

Skapa och sälja medlemskap online

Ett medlemskap online kan skapa mer förutsägbara intäkter och ge dig mer flexibilitet i ditt företagande. Samtidigt kommer det med utmaningar som är bra att känna till.

läs mer
Annonsera förbi konkurrenterna

Annonsera förbi konkurrenterna

I den här artikeln med tillhörande podcastavsnitt pratar vi om en annonstrategi som bygger på tre steg. En strategi som kan ta dig förbi konkurrenterna och bli mer relvant för din målgrupp.

läs mer