Jag har poddat sedan 2015 och får ofta frågor om hur man gör för att starta en podd. Därför har jag satt ihop den här artikeln, så att det ska bli enkelt för dig att starta din podcast.
Podcastguide: Starta en podd
Det är 2024 och intresset för att starta podd är rekordstort vilket inte är så konstigt när man tänker efter.
Du kan använda din podcast för att bygga ditt varumärke, intervjua intressanta personer och nå din målgrupp. Den stora fördelen med att driva podcast är att du bestämmer själv över innehållet i podden.
Du kan med andra ord använda den för att positionera dig som expert eller bara ha den som en hobby.
Checklista: Ladda ner “Starta en Podcast” gratis
Hur starta man en podd?
Du behöver:
- Namnge din podcast
- Musik och jingel till podden
- Omslag till podcasten
- Utrustning för podcasting
- Inspelningsprogram för podcast
- Publicera och ladda upp din podcast
- Marknadsför podden till din målgrupp
Jag har satt ihop en smidig checklista för uppstarten av din poddsom du kan ladda ner här:
Checklista
Starta en Podcast
Ladda ner checklistan gratis där du steg för steg går igenom 5 steg för att starta din podcast.
Utrustning, inspelning, jingel, omslagsbild och publicering av din podd!
Namnge din podcast
Namnet på podden är vad du kommer använda när du marknadsför din podcast. Därför kan det vara bra att tänka till både en och två gånger, så att poddnamnet speglar ditt varumärke på ett bra sätt.
Som exempel heter vår podcast Hillman Podden, vilket är kopplat till vårt varumärke Hillman Academy.
Samtidigt finns det poddar med lite udda och oväntade namn som kan vara lätta att komma ihåg, men de är oftast i underhållningssyfte. Är det en podcast för ditt företag, förening eller organisation vill du kanske se till att det speglar din varumärke i övrigt ändå.
Bonustips: Använder du ett dedikerat domännamn till din podcast kan du använda det för att styra över lyssnare till din hemsida, ditt erbjudande, din lead magnet osv på ett enkelt sätt.
Vi använder HillmanPodden.se och låter den länka vidare till hillmanacademy.se/podcast. Hos webbhotellet Inleed kan du teckna domännamn billigt.
Jingel, musik och ljudeffekter för podcast
Många poddar använder en musikjingel i början för att rama in podden på ett snyggt sätt. Du kan använda musik och en vocieover (”pratröst”) precis som du hör i radioprogram och ser på TV.
Det ger din podcast ett mer proffsigt intryck samtidigt som du kan använda den för att skapa en ”ljudlogga”, en identitet som man förknippar med dig och ditt varumärke.
När du väljer musik till podden är det bra att veta att du inte kan ta vilken låt som helst eftersom man behöver ha rättigheterna för att få använda musiken.
Väljer du att använda en hitlåt får du räkna med en ganska saftig licenskostnad som du får när du tecknar licens med Stim som hanterar upphovsrätten för musik i alla medier.
Ett betydligt billigare alternativ är att välja musik och jinglar som du får använda fritt i din podcast istället. Det kostar i regel inte mer än några hundralappar att köpa och kommer då med licensen du behöver.
Checklista: Ladda ner “Starta en Podcast” gratis
Omslag till podcasten
Podcastomslaget visas överallt där podden sprids. Dvs i alla poddappar, på Spotify, Apple TV och samlingssidor för poddar. Poddomslaget måste vara i kvadratiskt format och ha dimensionerna 1400×1400 pixlar upp till 3000×3000 pixlar.
Du behöver ett huvudomslag till din podcast, men det går även att lägga till avsnittsomslag vilket är användbart om du har en intervjupodd och vill visa gästernas namn och bild på omslagen.
Utrustning för podcasting
Mikrofon, ljudkort och inspelningsprogram är de tre viktigaste delarna i utrustningen du behöver för att starta en podcast.
Podcast mikrofoner
När du väljer poddmickar behöver du ta hänsyn till:
- Antal medverkande i podden: Varje person behöver en egen mikrofon för att du ska få närhet i ljudet. Det är också en förutsättning för att du ska kunna ljustera ljudnivåerna i efterhand för att få jämna röstnivåer och bra ljudkvalité på din podcast.
- Hur podden ska spelas in: Det är olika förutsättningar om du spelar in podcasten med en dator eller med en helt fristående podcastinspelare.
- Stationär eller mobil inspelning: Kommer du ha en fast plats för inspelningen av podden eller ska du plocka med dig poddmickarna för att spela in mobilt behöver du anpassa dina val efter det.
- Din budget för podcastutrustning: Mikrofoner finns i alla prisklasser och generellt får man kvalitén man betalar för. Men det finns alternativ som ger bra ljudkvalité utan att spräcka budgeten. Du behöver tänka igenom vad du behöver just nu (och eventuellt i framtiden), så att du köper rätt utrustning som även kommer fungera bra i framtiden.
USB-mikrofon för podcasting
Med en USB-mikrofon har du minimalt med utrustning att hålla reda på. Du kopplar USB-micken direkt i datorn som hittar den utan någon ytterligare installation eftersom mikrofonen är “plug-and-play”.
Många använder den här USB-micken. Den ger god kvalité och är samtidigt en relativt billig lösning för en soloshow med bra inspelningskvalité och podcast audio.
USB-mikrofonen passar när du ska podda själv eller spela in podcast med gäster på distans.
Är ni däremot fler medverkande i podden behöver du fler mikrofoner och då är inte USB-mikrofonen ett bra alternativ. I det fallet passar det bättre med ett ljudkort och XLR-mikrofoner.
XLR-mikrofon & ljudkort för podcasting
Är ni flera som ska prata i podcasten måste ni ha varsin mikrofon så att det går att bearbeta inspelningen i efterhand.
Alla röster har sina egna karaktärsdrag och styrka. Därför behöver du kunna mixa ljudnivåerna på varje enskild röst i efterhand när du klipper podden för att få ett professionellt resultat och bra ljudkvalité.
För en podcast med 2-8 deltagare rekommenderar jag att du satsar på XLR-mikrofoner och ett ljudkort.
Det möjliggör inspelning av varje röst på ett eget ljudspår, så att du kan mixa ljudet i efterhand när du redigerar din podcastinspelning.
XLR-mikrofoner finns i många prisklasser. De används i vanliga PA-anläggningar men det finns även speciella Podcast-mikroner med XLR kontakt som är framtagna specifikt för podcasting.
När du använder XLR-mikrofoner till podden behöver du ett ljudkort. Det är ljudkortet som kopplas i datorn och har som uppgift att omvandla det analoga ljudet från mikrofonerna till digitala signaler som din dator kan ta emot och förstå via USB-ingången. Ljudkort passar både Mac och PC datorer.
Mer om mikrofoner och Ljudkort: Podcast utrustning
Redigera och klipp podcasten
När du har spelat in din podcast är det dags att redigera och klippa podden. Det gör du i inspelningsprogrammet. Det är även där du kan använda funktioner för att förbättra ljudet med hjälp av effekter som kompressor och noise reduction, så att du får ett mer proffsigt ”radioljud” på din podd.
Grundprincipen för att klippa podd är densamma oavsett vilket program du använder.
Så här fungerar det:
- När du spelar in får du varje mikrofon på ett eget ljudspår, en kanal. Dina kanaler visas lodrätt.
- Upptill i programmet visas tidslinjen vågrätt. Där kan du följa inspelningen för att klippa i ljudspåren och justera klippen som du vill.
- Filformat på ljudinspelning har några standardformat. Om du spelar in i AAC- eller Wav-format får du bästa möjliga kvalité på din inspelning. De är okomprimerade filformat.
- För att du ska kunna använda ljudfilen på ljudfilshotellet behöver du spara ut en MP3-fil från inspelningsprogrammet.
Checklista
Starta en Podcast
Ladda ner checklistan gratis där du steg för steg går igenom 5 steg för att starta din podcast.
Utrustning, inspelning, jingel, omslagsbild och publicering av din podd!
Inspelningsprogram för podcast
Det finns flera program och appar som fungerar bra för podcastinspelning. Direkt i din dator eller via din iPad. De mest populära är programmen är Garageband (Mac & iOS) samt Audacity & Reaper för (PC).
Spela in podcast på dator
En fördel med att spela in direkt i datorn är att du har en större skärm där du kan övervaka inspelningen. Det underlättar också när du ska klippa inspelningen, lägga till musik och publicera den färdiga podden.
Personligen föredrar jag Garageband men jag vet att en del också använder Camtasia (PC & Mac) eftersom det programmet klarar både video- och ljudproduktion på ett bra sätt.
Spela in podcast på iPad
Vill du använda en läsplatta för att spela in din podcast går det också, men du behöver lite extra utrustning för att det ska fungera bra.
Oavsett om du spelar in med 1 USB-mikrofon eller ett ljudkort med 2-4 XLR mikrofoner behöver du en adapter som kan ge ström till iPaden. Den måste också ha utgång för USB-A kontakt samt hörlursuttag så att du kan lyssna på din inspelning med hörlurar.
Behöver du en portabel lösning kan en iPad fungera bra, men det förutsätter att den är relativt ny samt att du har gott om utrymme på hårddisken så att den klarar av flerspårinspelning.
Med Garageband appen till din iPad går det att göra multi track recording, vilket innebär inspelning av varje mikrofon på ett separat ljudspår. Poddinspelningen på iPaden sköter du via appen Garageband.
Jag har använt en iPad för poddinspelning vid några enstaka tillfällen och det fungerade fint. Däremot föredrar jag att sköta all redigering via en vanlig Mac-dator, men det är nog också troligen en vanesak.
En potentiell nackdel med att spela in podcast på en läsplatta är att batteritiden blir betydligt kortare än vid normal användning eftersom det krävs mer energi för att driva både iPad och USB-micken (eller ljudkortet).
Lösningen är att använda en adapter som har en vanlig ingång för iPhone laddare. Då går det även att använda en batteripack som extra kraftkälla om det skulle behövas.
Spela in podcast med fristående enhet
Det finns enheter för podcastinspelning som fungerar både fristående och som ljudkort ihop med din dator.
Fördelen med en fristående podcasinspelare som RødeCaster PRO är att den även kan fungera som en ministudio med effekter, förstärkare och möjlighet att spela upp jinglar och ljudeffekter.
Du väljer om du vill spela in på minneskort direkt i enheten eller om du vill använda den som ett ljudkort och koppla ihop den med datorn via USB-kontakten.
Vi använder en RødeCaster PRO i vårt eget företagande online när vi ska producera podcasts, spela in onlinekurser, publicera youtubevideor och även för livestreaming i våra sociala kanaler.
Populära program för podcastinspelning
- Garageband – Följer med alla Mac-datorer. Finns som app för iPad
- Audacity – Passar PC för 1-2 medverkande poddare
- Reaper – Passar PC för 3-8 medverkande i podden
Podcasten på Spotify
Spotify storsatsar på poddar och man kan se att de tagit en stor del av poddmarknaden från bl a Apple och Google. För att nå fler lyssnare ska du definitivt se till att få podden publicerad till Spotify.
Du behöver ha minst 1 inspelat poddavsnitt och kan sedan registrera din podd på Spotify. Det sker via ditt ljudfilshotell och processen tar inte mer än några minuter.
När kopplingen till Spotify är klar kommer alla dina framtida poddavsnitt publiceras automatiskt till Spotify.
Hur spelar man in en podd på distans?
Det finns poddtjänster specifikt för att spela in podcastljud på distans, men oftast har de även funktioner för att spela in video med hög upplösning. Det ger dig valmöjligheten att släppa både ljudpodd och videopodd om du vill.
Populära tjänster för poddinspelning på distans:
- Riverside: Den bästa lösningen för Remote Podcast Recording. Enkel lösning för att få HD video och högupplöst ljudinspelning på dina intervjuer och distanspoddar. Fungerar med alla datorer.
- Ecamm Live: Ett livestreamings- och inspelnings-program till Mac-datorer. Med ”intervjufunktionen” kan du spela in varje deltagare på separata ljudspår direkt i din dator. Du kan ha upp till 10 medverkande samtidigt.
- Zoom Meetings – Det går att spela in podd med Zoom meetings så länge man har rätt inställningar i programmet. Ljudkvalitén blir inte riktigt lika bra som med Riverside som ger dig toppkvalité för runt 100kr för en månad.
- Restream – En lösning för livestreaming som även har funktioner för att spela in podcast via internet. Man kan vara upp till 10 personer samtidigt där du får separata ljudspår för varje medverkande.
Publicera podcast
För att lägga ut podcasten på Spotify, Apple podcasts, Google Podcasts och alla andra poddappar behöver du använda en speciell tjänst, ett ljudfilshotell.
Det är genom ljudfilshotellet du distribuerar din podcast till alla podcastapparna, så att dina lyssnare får uppdatering om nya poddavsnitt.
Vi använder Podbean för vår egen podcast.
Podbean är ett sk “ljudfilshotell” där du laddar upp dina färdiga poddavsnitt. Du måste ha det för att Spotify, Apple, Google och de andra poddplattformarna ska kunna läsa av att du publicerat nya avsnitt.
De vill inte ha dina ljudfiler, utan enbart veta var de finns, och det är detta ljudfilshotellet hanterar via en sk RSS-feed. En speciallänk som innehåller all information Apple och Spotify vill ha om dina avsnitt.
När du väljer ljudfilshotell till podden får du överväga priset, utrymmet du får att ladda upp på, vilka nätverk du kan sprida dina poddar på och hur enkelt det att administrera.
Kommentar: Jag har poddat sedan 2015 och har använt flera olika ljudfilshotell genom åren. De har liknande funktioner allihopa men det som gjorde att jag valde att byta över till Podbean för några år sedan var framförallt att de erbjuder obegränsat utrymme och ett lägre pris än många av konkurrenterna.
Du kan publicera din podcast med ett gratiskonto hos Podbean vilket innebär att du kan vara igång med din podcast till en minimal kostnad.
Checklista
Starta en Podcast
Ladda ner checklistan gratis där du steg för steg går igenom 5 steg för att starta din podcast.
Utrustning, inspelning, jingel, omslagsbild och publicering av din podd!
Marknadsför din podcast
När din podd är inspelad vill du såklart få många lyssnare och då behöver du marknadsföra podden. Utbudet av podcasts växer för varje dag så du behöver aktivt promota din podd för att öka lyssningarna.
Marknadsföringstips för podden:
- Få lyssnare att prenumerera på podden: Dina prenumeranter får automatiskt upp dina nya poddavsnitt i sina mobilappar. Använd en tydlig CTA (Call-to-Action) i din podd för att man ska prenumerera så bygger du upp en skara “trogna lyssnare” som hjälper dig öka lyssningarna.
- Använd ditt nyhetsbrev: Maila ut till din e-postlista varje gång du släpper ett nytt avsnitt så att dina nyhetsprenumeranter kan lyssna på podden.
- Dela podden i sociala medier: Använd dina sociala media kanaler för att sprida din podcast. Lägger du dessutom en liten annonsbudget på ditt inlägg på Facebook, Instagram, LinkedIn osv. kan du nå betydligt fler och samtidigt utöka din målgrupp.
- Ladda upp podden till Youtube: Ladda upp din podcast som video till Youtube för att få mer exponering på både Google och Youtube (som ägs av Google). Du kan få det att ske automatiskt om du använder ljudfilshotellet Podbean, även om du enbart spelat in en ljudpodd.
Komplett Onlinekurs: ”Starta Podcast på 3 dagar”
Vanliga frågor om podcasting
Här har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna om att starta podd samt fler podcast tips som kompletterar poddguiden ovanför.
Vad kostar det att producera en podcast?
Om du sköter inspelning, klippning och publicering själv har du enbart kostnaden för ljudfilshotellet (ca 90kr/mån) samt inköp av poddutrustning.
Vill du istället anlita ett produktionsbolag som producerar podcasten behöver du en betydligt större budget. Det finns poddbolag som kan hantera allt från inspelning, klippning och publicering, så att du enbart behöver koncentrera dig på innehållet. En fördel om du har en större podcastbudget och vill slippa de momenten själv.
Exakt vad det kostar att få färdiga och publicerade podcastavsnitt beror på faktorer som:
- Antal avsnitt: Väljer du att köpa fler podcastavsnitt samtidigt erbjuder många paketpris
- Längden på avsnitten: Det tar mer tid när det är längre avsnitt vilket speglar sig i priset
- Antalet deltagare i podden: Är det flera som medverkar i podcasten innebär det flera ljudspår som ska bearbetas, vilket också påverkar priset och tiden det tar att färdigställa
Räkna med att ett producerat poddavsnitt via en poddbyrå kostar mellan 4000kr – 20 000kr per avsnitt.
Hur tjänar man pengar på en podcast?
De två vanligaste intäktsmodellerna för en podcast kommer genom reklam och sponsring. Det bygger på att du har en etablerad podcast med många lyssnare och en målgrupp som sponsorer vill nå.
Vill du tjäna pengar på din podcast genom sponsring behöver du kunna visa upp statistik kring antalet lyssnare. Det kan du få fram via öljudfilshotellet, men det innebär också att din podcast behöver vara etablerad och ha en historik av många lyssnare.
Men det finns betydligt fler sätt att tjäna pengar på med en podcast.
Du kan marknadsföra produkter genom podcasten via sk affiliate marketing där du får ekonomisk ersättning av ett företag när dina lyssnare går via din affiliate länk och handlar hos företaget.
Har du egna produkter och tjänster kan du använda din podcast som marknadsföringskanal även för dem.
Ska du samarbeta med andra företag och marknadsföra produkter i utbyte mot pengar behöver du vara noga med att följa lagar och regler för podcast sponsring, så att du inte hamnar i tråkigheter.
Du kan tjäna pengar på podden utan sponsring, affiliate intäkter eller egna produkter och tjänster genom crowdsourcing. Den mest kända lösningen är Patreon där du kan låta dina följare bidra ekonomiskt till podden varje månad.
En variant på det är att erbjuda lyssnarna möjligheten att ”bjuda dig på en kopp kaffe” genom att skänka en slant via PayPals ”Donate”-knapp.
Hur tjänar företagare pengar på en podcast?
Driver du en podcast i ditt företag eller organisation kanske inte sponsring eller reklam för blöjor passar in med din verksamhet… Men det finns tack och lov flera andra vinster med att driva en podcast.
Som företagare blir podden en förlängning av ditt varumärke och den kan positionera dig som expert inom ditt område. När dina lyssnare är redo att investera i det du erbjuder kommer du vara ”top of mind” och lyssnarna, som redan har lärt känna dig genom podden, kommer vända sig till dig för att få hjälp.
Din podcast kan också fungera som en lead magnet när du hänvisar vidare till din webbplats för mer information och ytterligare resurser. Den här metoden använder vi själva med goda resultat och kan vara ett effektivt sätt att driva försäljning via din podcast även om köpet i sig sker på din webbplats.
Så kan man tjäna pengar på en podd? Om du använder dig av podden för att bygga ditt eget varumärke och plattform där du når ut till din målgrupp så kan du definitivt göra det.
Kan man se hur många som lyssnar på en podd?
Ja, du ser antalet lyssnare på din podcast inne på ljudfilshotellet.
Kan vem som helst starta en podd?
Ja, vem som helst kan starta en podcast. Det finns inga krav på förkunskaper. Du behöver en mikrofon, ett inspelningsprogram och ett ljudfilshotell för att få ut din podcast på Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts och andra podcast appar.
Vilka hörlurar passar podcastinspelning?
De bästa podcasthörlurarna är de som inte “läcker ljud”. Dvs ljudet från hörlurarna hörs inte utanför örat och går tillbaka in i mikrofonen.
Det innebär att du kan använda både vanliga ear plugs och riktiga studiohörlurar, så länge de inte släpper igenom ljudet från övriga röster i podcasten.
En enkel lösning är att använda AirPods, men oftast är det bättre att att satsa på en hörlur med sladd så att du inte hamnar i en situation där batterierna i dina hörlurar tar slut mitt under en inspelning.
Vad kan man prata om i en podcast?
Det finns podcasts om både stora och små ting. Du bestämmer själv över poddens innehåll, vilket gör podcasting till ett väldigt kreativt medium. En av anledningarna till att jag gillar att podda.
Välj tema för podden
Även om du kan prata om vad du vill kan det vara bra att sätta ett tema för podden, så att det blir lättare för både dig och dina lyssnare att veta vad man kan förvänta sig av kommande podcastavsnitt.
Temat på podden kan hänga lite på om du ska ha en
- Solopodd där du pratar själv
- Duopodd där ni är två som delar på programledarrollen
- Intervjupodd där du intervjuar andra personer inom ditt område
Du kan såklart mixa mellan olika poddformat också, men det är vanligt att man har ett huvudtema för podden där man sedan pratar om olika saker som berör det huvudtemat i olika poddavsnitt.
Nischa din podcast
Om du försöker vara allt för alla kommer din podcast inte nå fram. Det är bättre att du nischar din podcast, så att du vänder direkt till din målgrupp. Då kommer du få fler återkommande lyssnare som i sin tur kan hjälpa dig nå ut med din podcast i större utstreckning också.
Använder du podcasten i marknadsföringssyfte skulle du kunna diskutera vanliga frågor och funderingar som din målgrupp och kunder brukar ha. Det kan hjälpa till att räta ut frågetecken och få fler potentiella kunder att ta klivet och köpa av dig.
Använder du podcasten som en kreativ kanal för att uttrycka dig, utan något kommersiellt syfte, är din podcast som ett tomt blad som du kan fylla med vad du vill.
Hur lång ska en podcast vara?
Längden på podcasten avgör du själv och det är ytterst individuellt för vad som passar dig och dina lyssnare, men det är bra att utgå från din målgrupp och fundera på:
- Hur mycket tid har din målgrupp för att lyssna på din podd?
- Passar det bättre att dela av innehållet i flera kortare avsnitt istället för ett 2 timmar långt avsnitt?
- Hur ofta ska du släppa nya avsnitt?
För dig som poddare kan det vara taktiskt att skapa fler kortare avsnitt (15-30 min) för att kunna publicera fler avsnitt och öka antalet lyssningar totalt för din podcast. Samtidigt är inte ovanligt med avsnitt på uppåt en timme, men det hänger som sagt på dina poddlyssnare. Vilket format vill de ha?
När du skapat 10-15 podavsnitt och börjar få lyssnare kan du fråga dem och anpassa formatet därefter.
Om Greger Hillman
Greger har jobbat med mediaproduktion i 25 års tid. Podcaster sedan 2015 med Hillman Podden, en av Sveriges mest populära poddar för egenföretagare som vill jobba smart digitalt.
Greger är medgrundare till Hillman Academy och en rutinerad pedagog som skapat onlinekurser och utbildat online sedan 2010.
Lär dig podda med onlinekursen ”Starta Podcast på 3 dagar”